W dokumencie pt. ''Deklaracja w sprawie budowy głównych tras międzynarodowych'' (opublikowanym w Genewie w 1950 roku) zawarto postanowienia w sprawie ustalenia pierwszych międzynarodowych szlaków drogowych przebiegających przez różne kraje Europy. Zgodnie ze szczegółowym wykazem dróg, zamieszczonym w załączniku, trzon sieci drogowej w Europie stanowiły 22 główne i 60 pośrednich szlaków międzynarodowych o łącznej długości około 48 000 km. Numer szlaku składał się z dużej litery E i liczb od 1 do 92.
Przez terytorium Polski przebiegało 6 szlaków głównych (numery: E7, E8, E12, E14, E16 i E22) oraz 4 szlaki pośrednie (numery: E74, E81, E82 i E83). W Polsce wytyczone szlaki prawdopodobnie oznaczano numerami europejskimi od 1960 roku.
W 1968 roku (z niewiadomych przyczyn) odcinki dróg z numeracją europejską straciły numer krajowy.
Wykaz dróg międzynarodowych
Europejski nr drogi |
Krajowy nr drogi |
Przebieg drogi |
Inne informacje |
E7 |
? 15 |
gr. państwa – Cieszyn – Bielsko-Biała – Głogoczów Głogoczów – Kraków – Kielce – Radom – Warszawa |
Trakt Krakowski |
E8 |
45 17 13 |
gr. państwa – Świecko – Świebodzin – Pniewy Pniewy – Poznań (razem z E83) – Kostrzyn – Krośniewice – Łowicz (razem z E12) – Warszawa Warszawa – Siedlce – Terespol – gr. państwa |
Transpolonia |
E12 |
18 17 12 12 23 |
gr. państwa – Kudowa-Zdrój – Wrocław – Sieradz – Łódz – Łowicz Łowicz (razem z E8) – Warszawa Warszawa – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – Białystok 1) Białystok – Bobrowniki – gr. państwa 2) Białystok – Sokółka – Kuźnica – gr. państwa |
Szlak Słowiański |
E14 |
255 ? 42 46 |
gr. państwa – Szklarska Poręba – Jelenia Góra Jelenia Góra – Bolesławiec – Golnice – Nowa Sól Nowa Sól – Zielona Góra Zielona Góra – Skwierzyna – Gorzów Wlkp. – Szczecin |
Trakt Piastowski |
E16 |
16 36 |
gr. państwa – Ciezsyn – Żory – Katowice – Częstochowa – Piotrków Trybunalski Piotrków Trybunalski – Łódź – Krośniewice – Włocławek – Toruń – Świecie – Czarlin – Gdańsk – Gdynia |
Szlak Śląsko-Bałtycki 619 km |
E22 |
autostrada 34 31 |
gr. państwa – Olszyna – Golnice – Krzywa – Legnica – Wrocław Wrocław – Oława – Brzeg – Opole – Strzelce Opolskie – Bytom – Olkusz – Kraków Kraków – Tarnów – Rzeaszów – Przemyśl – Medyka – gr. państwa |
Wstęga Południa 715 km |
E74 |
? |
gr. państwa – Kołbaskowo – Przecław – Szczecin |
|
E81 |
10 14 |
Gdańsk – Elbląg – Olsztynek – Płońsk – Nowy Dwór Mazowiecki –Warszawa Warszawa – Kurów – Lublin – Piaski – Zamość – Hrebenne – gr. państwa |
710 km |
E82 |
16 |
Piotrków Trybunalski – Rawa Mazowiecka –Warszawa |
|
E83 |
255 40 17 48 |
Jelenia Góra – Świdnica – Wrocław Wrocław – Rawicz – Leszno – Kościan – Poznań Poznań (razem z E8) – Kostrzyn Kostrzyn – Gniezno – Bydgoszcz – Świecie |
|
Z początkiem lat siedemdziesiątych nastąpiły zmiany w sieci dróg międzynarodowych:
-
trasa E14: wydłużona ze Szczecina do Świnoujścia (tym samym zlikwidowano oznakowanie T16 na tym odcinku)
-
trasa E74: zmieniony przebieg (odtąd był to odcinek autostrady (tzw. Berlinki): Kołbaskowo – Radziszewo – Szczecin
-
trasa E22a: nowa, wytyczona na odcinku: Strzelce Opolskie – Gliwice – Katowice – Chrzanów – Kraków
Wymienione powyżej szlaki międzynarodowe i ich numery obowiązywały do 1985 roku.
Literatura:
1) Samochody od A do Z, praca zbiorowa, Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1960 (zawiera spis głównych szlaków międzynarodowych w Europie)
2) Instrukcja o znakach i sygnałach drogowych, Ministerstwo Komunikacji, Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1960 (zawiera szczegółowy wykaz dróg międzynarodowych w Polsce)
Atlasy samochodowe:
1) Atlas samochodowy Polski, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Komunikacyjnych, Warszawa 1964 i kolejne wydania
2) Samochodowy atlas Polski, , Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Komunikacyjnych, Warszawa 1974/1975 i kolejne wydania
Wikipedia (opis tras)