MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
Stacja kolejowa w Głuszycy Górnej.

Dodał: Argestes° - Data: 2006-07-29 20:53:18 - Odsłon: 5008
kwiecień 2006


Przystanek w Głuszycy Górnej otwarto 15 listopada 1898 r. (wg Verordnungs- und Anzeige-Blatt der k.k. General-Direction der österr. Staatsbahnen, 1898, s. 595). Dawniej stacja w km 10,968 linii z Wałbrzycha Głównego do Kłodzka Głównego (km 40,022 w kierunku przeciwnym) i w km 355,81 wg przedwojennego kilometraża liczonego od Berlina. Obiekt położony jest na wys. 496 m npm. na wzniesieniu ponad zabudową miejscowości. Przed wojną na stacji oprócz dwóch torów głównych znajdowały się również 3 tory postojowe dla składów towarowych obsługujących punkt załadunku kamienia z zsypem na północnym skraju stacji. Do dziś pozostała tam ruina kruszarek i separatorów kamienia, który to kamień dostarczany był na stację kolejką linową (od przedwojny do lat 80-tych XX w.) z kamieniołomu na górze Ostoja koło Łomnicy ok. 1 km na pd-zach. od stacji. Stacja w Głuszycy Górnej i tamtejsza żwirownia odegrała istotną rolę w czasie II wojny światowej. Otóż przy stacji zbudowano jeden z pierwszych obozów pracy (AL Schotterwerk - dawne baraki obozowe istnieją do dziś za stacją!) obsługujących rozrastające się przedsięwzięcie militarne RIESE. Z czasem na stacji zbudowano również bocznicę załadunkową, od której początek brała kolejka wąskotorowa zaopatrująca w materiały budowlane kompleksy budujące podziemne fabryki/schrony na Osówce i Soboniu w Masywie Włodarza. Tory postojowe na stacji zlikwidowano w latach 90-tych. Wówczas również zdjęto ze stacji dyżurnego ruchu pozostawiając stację bez obsługi kasowej. Redukcja czynności kolejowych (czytaj: równia pochyła) przełożyła się na przekwalifikowanie stacji na przystanek osobowy. Ostatni pociąg osobowy na stacji w Głuszycy Górnej zatrzymał się... 10.12.2006 r. a był to pociąg specjalny z Kłodzka do Wałbrzycha. Zabudowa stacji powoli zanika. Skradziono bardzo ciekawą ruchomą rampę do wyładunku bagaży, na początku 2007 roku wycięto w pień drewnianą wiatę peronową. Budynek dworca o ciekawej architekturze Heimatstillu trzyma się nieźle i jest na szczęście zamieszkany. UWAGA. Wróciły pociągi. Od 5 stycznia 2009 r. z Głuszycy Górnej znowu można dojechać koleją do Kłodzka lub Wałbrzycha. To w co wielu wątpiło - stało się faktem dzięki Kolejom Dolnośląskim. (moose - różne źródła).

  • /foto/180/180264m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/147/147076m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/6496/6496022m.jpg
    1928
  • /foto/7711/7711305m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/373/373057m.jpg
    1938
  • /foto/145/145315m.jpg
    1941
  • /foto/7657/7657042m.jpg
    1985
  • /foto/7657/7657070m.jpg
    1985
  • /foto/4324/4324789m.jpg
    1993
  • /foto/4324/4324790m.jpg
    1993
  • /foto/6323/6323619m.jpg
    1993
  • /foto/6843/6843500m.jpg
    2000
  • /foto/9157/9157299m.jpg
    2000
  • /foto/94/94077m.jpg
    2006
  • /foto/94/94079m.jpg
    2006
  • /foto/94/94080m.jpg
    2006
  • /foto/94/94081m.jpg
    2006
  • /foto/6704/6704101m.jpg
    2006
  • /foto/6704/6704102m.jpg
    2006
  • /foto/6704/6704103m.jpg
    2006
  • /foto/212/212653m.jpg
    2007
  • /foto/212/212654m.jpg
    2007
  • /foto/8546/8546256m.jpg
    2007
  • /foto/204/204152m.jpg
    2007
  • /foto/270/270487m.jpg
    2008
  • /foto/270/270489m.jpg
    2008
  • /foto/228/228811m.jpg
    2008
  • /foto/228/228936m.jpg
    2008
  • /foto/261/261420m.jpg
    2009
  • /foto/328/328529m.jpg
    2010
  • /foto/328/328532m.jpg
    2010
  • /foto/453/453479m.jpg
    2012
  • /foto/3570/3570351m.jpg
    2012
  • /foto/10186/10186278m.jpg
    2015
  • /foto/7583/7583909m.jpg
    2018
  • /foto/8509/8509985m.jpg
    2020
  • /foto/9514/9514326m.jpg
    2021
  • /foto/10186/10186283m.jpg
    2023

Argestes°

Poprzednie: Zakłady Przemysłu Lniarskiego Walim (dawne) Strona Główna Następne: Przystanek kolejowy Głuszyca Górna (d. stacja)


moose | 2007-03-16 21:55:01
Wiata peronowa już jest historią.
moose | 2007-03-18 08:24:25
Te ceglane murki po lewej to pozostałości po ruchomej stalowej rampie na kołach służącej do wyładunku bagażu z wagonu. Po przesunięciu rampy od toru stykała się już z krawędzią pomostu przy magazynie i można było od razu wrzucić ekwipaże do magazynu. Rampa była jeszcze w 2002 roku.
wasiukibic | 2007-04-01 11:02:16
Stacyjka ta była znakomitym punktem wypadowym dla turystów pragnacych zwiedzić podziemne miasto. Z autopsji wiem, że w soboty i niedziele przyjeżdżało tu w sezonie sporo (jak na lokalne warunki) osób. Raz pamiętam nawet, ze była wycieczka chyba ze 40 osób - konduktor zartował ze jak tak dalej pójdzie pkp będzie musiało na powrót kasę otworzyć. Jak wiemy zrobiło zupełnie co innego. Osobiście bardzo ukłuł mnie w oczy fakt, że pkp nie reklamowała swoich połączeń w ŻADNEJ z lokalnych atrakcji turystycznej co sprawiało, że urlopowicze miast pociagiem docierali do Walimia i Osówki autobusami!
SIERP | 2013-01-12 11:23:06
Dzięki przywróceniu połączeń do Kłodzka i Wałbrzycha przez Koleje Dolnośląskie, stacja znów jest doskonałym punktem "wypadowo-powrotnym" górskich wędrówek..
wasiukibic | 2007-04-01 11:03:42
Heh ja proponuje zeby idąc za przykładem tej wiaty w pień wyciąć całe to pkp i na gruzach tego postkomunistycznego badziewia powstało coś nowego, nieobciążonego wszechobecnym burdelem, nonszalancją i marnotrawstwem.