Koncesję na budowę linii drugorzędnej Opole-Nysa otrzymała jeszcze w 1883 roku spółka Kolej Górnośląska (OSE). Linia rozpoczyna się na przystanku Opole Zachodnie na linii kolejowej Bytom - Wrocław, otwartym w 1936 roku i biegnie w kierunku południowo-zachodnim przez stację węzłową Szydłów (linia Szydłów - Lipowa Śląska i Szydłów-Brzeg) i dochodzi po 48,37 km do Nysy gdzie styka się z linią Katowice-Legnica i Nysa-Brzeg. Linia jednotorowa, niezelektryfikowana, wybudowana już przez koleje pruskie KPEV, ...
Koncesję na budowę linii drugorzędnej Opole-Nysa otrzymała jeszcze w 1883 roku spółka Kolej Górnośląska (OSE). Linia rozpoczyna się na przystanku Opole Zachodnie na linii kolejowej Bytom - Wrocław, otwartym w 1936 roku i biegnie w kierunku południowo-zachodnim przez stację węzłową Szydłów (linia Szydłów - Lipowa Śląska i Szydłów-Brzeg) i dochodzi po 48,37 km do Nysy gdzie styka się z linią Katowice-Legnica i Nysa-Brzeg. Linia jednotorowa, niezelektryfikowana, wybudowana już przez koleje pruskie KPEV, otwarta 1 października 1887 r. w tym samym czasie otwarto odgałęzienie z Szydłowa przez Niemodlin do Lipowej Śląskiej (26,6 km). Linię zbudowano jako kolej strategiczną, która miała ogromne znaczenie dla przemysłu, rolnictwa i leśnictwa oraz ruchu pasażerskiego w kierunku na Górny Śląsk. Przed 2018 rokiem, z powodu degradacji nawierzchni torowej prędkości szlakowe wynosiły 70-80 km/h dla szynobusów i 50 km/h dla pociągów towarowych.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
28 marca 2018 roku Skanska i PKP PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych na linii Opole-Nysa. Prace ruszyły 7 maja 2018 r. W ramach zadania wymieniono prawie 50 km toru szlakowego, zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przebudowano 59 przejazdów kolejowo-drogowych – część z nich wyposażono w nowe rogatki i sygnalizację. Wyremontowano 6 mostów, 2 wiadukty oraz 81 przepustów pod torami. Na stacji Łambinowice i Szydłów przebudowano układu torowy, co pozwala na płynny przejazd większej liczby pociągów. Na obydwu stacjach zlikwidowano urządzenia mechanicznego sterowania ruchem typu Jüdel i Zimmermann&Buchloh oraz zlikwidowano sygnalizację kształtową. Na stacji Szydłów gdzie dworzec jest wpisany do RZ zachowano sygnalizację kształtową jako element krajobrazowy. Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 287 na odcinku Opole – Nysa” współfinansowana była przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 – 2020. Wartość inwestycji wg umowy 122,5 mln zł, a ostatecznie 132,2 mln zł. W czasie remontu popełniono błędy proceduralne (ze strony PKP-PLK) skutkiem czego przez okres od października 2019 r. do grudnia 2020 r. prędkość szlakowa wynosiła 40 km/h z uwagi na "testy urządzeń sterowania". Błędy dotyczyły pozwoleń i wykupu działek pod przystanki i urządzenia sterowania ruchem. Ruch na wyremontowanej linii rozpoczęto 1 sierpnia 2018 r. pomiędzy Opolem a Szydłowem. Przebudowę odcinka Szydłów - Łambinowice prowadzono do 30 listopada 2018 r., a odcinka Łambinowice - Nysa rozpoczęła się w 2019 r. i zakończyła się 29 października 2019 r. Na czas remontu kursy pomiędzy Nysą a Opolem prowadzono komunikacją autobusową. Dzięki inwestycji czas przejazdu skrócił się ostatecznie z 1h35m do 55 minut. Na nowym torowisku pociągi osobowe jadą z prędkością do 120 km/h, a towarowe – do 100 km/h. Ostatecznie inwestycja miała zakończyć się w kwietniu 2020 roku, ale w związku z błędami nie ukończono jej do dzisiaj w zakresie budowy przystanków Szydłów Miasto i Goszczowice. W czerwcu 2019 r. podano informację, że linia Opole - Nysa (i dalej Kamieniec - Kłodzko) zostanie zelektryfikowana w ramach budowy "szprych" (nr 8) doprowadzających do Centralnego Portu Komunikacyjnego. (moose - różne źródła) Kilometraż stacji (st.) i przystanków/ładowni (po./poł.), na linii Opole Zachodnie - Nysa (w nawiasie kilometraż niemiecki): - , Opole Zachodnie, st., km 0,354 (km 2,33 - kilometraż liczony od Opola Głównego) - , Opole Chmielowice, po., km 2,934 (km 4,91) - , Komprachcice, poł., km 6,609 (km 8,59) - , Polska Nowa Wieś, po., km 9,866 (km 11,84) - Frankenbergweiche, dpo./bszl., km 10,700? (km 12,69) - , Szydłów Centrum (Miasto), po., km 14,510 - , Szydłów, st., km 15,486 (km 17,47) - , Tułowice, po., km 19,720 (km 21,69) - , Goszczowice, po., km 23,100 - , Sowin, po., km 25,341 (km 27,31) - , Łambinowice, st., km 29,149 (km 31,12) - , Budziszowice, po., km 31,988 (km 33,88) - , Jasienica Dolna, po., km 34,927 (km 36,89) - , Mańkowice, po., km 37,610 (km 39,74) - , Kubice, po., km 40,600 (km 42,57) - , Wyszków Śląski, po., km 44,397 (km 45,36) - , Nysa Wschodnia, po., km 46,400 - , Nysa, st., km 48,752 (km 50,72) |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Linia kolejowa nr 287 Opole Zachodnie - Nysa na innych fotografiach | ||
|
||